چند نکته :

 

 در اسلام زمان پیامبر سیاهپوشی مکروه بود. این ماجرا از نهضت ابومسلم شروع میشود و بعد در زمان عباسیان به یک سنت متمایز ایدئولوژیک تبدیل میشود که در لباس سیاه نمود پیدا میکند اما بعد از قتل ابومسلم خونخواهان او به رسم اعتراض سپید پوش میشوند و جنگ سپید و سیاه آغاز میشود در مرگ یزدگرد تا انجا که به یاد دارم صحبتی از رنگهای سرخ و سبز نیست بلکه در پایان، زن اسیابان (سوسن تسلیمی ) میگوید

شما را که درفش سپید بود این بود داوری تا رای درفش سیاه چه باشد..

بیضایی در اشاره به درفش سپید طعنه ای هم به انقلاب سفید محمدرضا پهلوی میزند.

                    **

با مروری که از شنیده های خود از کلاسهای پربار دکتر سرگلزایی در ذهن دارم سه نکته را به یاد میاورم که قائل به ذکرند‌ . اول در باب تعریفی که از اوروبوروس داشتند که آن را به موجودات ترکیبی دوران باستان مثل شیر بالدار و اژدهای دوسر و نظایر ان نسبت دادند که چنین نیست این موجودات ترکیبی هایبرید هستند که بواسطه ی ترکیب ژنتیک بین دو حیوان مختلف بوجود میایند و نظریه ای هست که شاید قبلا نیز این موجودات که برخی مجسمه های انها در تخت جمشید و اماکن باستانی دیگر یافت میشوند واقعا وجود داشته اند. اوروبوروس اما ماریست که دم خودش را میخورد و یک دایره یا ماندالای ابدی میسازد که تمثیلیست از تناسخ مکرر و بی پایان‌ موجودات در زمین. 

نکته ی دوم در باب برگرداندن کلمه ی صابئین در قران توسط ایرانی ها بود که فرمودند اشتباها به زرتشتی ها و مجوسان ترجمه شده تا دین باستان ایران را از کفار جدا کند‌ حال آنکه صابئین و صابئان سه بار در قران امده که به همان نام ترجمه شده و یکبارش همراه واژه ی مجوس است (سوره ی حج ایه ی ۱۷) که در همینجا مجوسان را نیز جزء مومنین قرار داده است. پس ایرانی ها در این زمینه تفسیر به رآی و شبطنتی بخرج نداده اند. 

مورد سوم هم ترجمه ی کلمه ی شمال بود که فرمودند باز هم ایرانی ها بواسطه ی تفکر مانوی خود یمین و شمال را به معنی چپ و راست گرفته اند حال انکه شمال به معنی بادی شوم بوده که از شمال عربستان میوزیده که البته شاید در یک ایه این معنی صدق کند ولی جایی دیگر (سوره ق ایه ی ۱۷) به دوفرشته ی نگهبان انسان اشاره میشود که در راست و چپ ما (یمین و شمال) قرار دارند و اعمال انسان را مینویسند . شمال علاوه بر جهت شمالی در زبان عرب به معنای منحوس و چپ نیز هست و ایرانی ها در این زمینه نیز خبط نژادی بخرج نداده اند.

در هرصورت دانش دکتر سرگلزایی همچنان محترم است و از کلاسهای ایشان بسیار میتوان اموخت و توصیه ی من به دوستان این است که فایلهای صوتی ایشان را از کانالشان تهیه و گوش کنند. علی الخصوص مباحث مربوط به یونگ شناسی .

 

مهدی ارجمند